Κυριακή 18 Ιουλίου 2010

21 Ιουλίου 1974 στην ευρύτερη περιοχή του Αγίου Ευστρατίου κάπου στο Βόρειο Αιγαίο.

scrabble....
Για κλάσματα δευτερολέπτου δεν πίστεψε στα αυτιά του.Αλλά αμέσως μετά έκανε τις διαδικασίες εκκίνησης βοηθούμενος από τον υπόλογο μηχανικό του αεροπλάνου του.Το F-5 του ανθυποσμηναγού ΘΩΜΑ ΣΚΑΠΑΡΔΩΝΗ ήταν μέσα σε ένα από τα προστατευτικά καταφύγια(SHELTER)που πρόσφατα είχαν κατασκευασθεί για την προστασία των αεροπλάνων από ξαφνικό αεροπορικό βομβαρδισμό.

Ο Θωμάς αφού τελείωσε με τις διαδικασίες εκκίνησης και ο υπόλογος αφαίρεσε τους τροχοεμποδιστήρες ,έρριξε μια ματιά στους διακόπτες οπλισμού για να βεβαιωθεί ότι ήταν σε θέση OFF,σύμφωνα με τις διαταγές που είχαν επαναλάβει εκείνο το πρωινό ''Σε καμμιά περίπτωση δεν πρέπει ΕΜΕΙΣ να προκαλέσουμε τους Τούρκους συμμάχους'',ήταν ο επίλογος των διαταγών του ΓΕΑ.


Το F-5 του ανθυποσμηναγού ΘΩΜΑ ΣΚΑΠΑΡΔΩΝΗ

Βγαίνοντας από το καταφύγιο προς τον τροχόδρομο είδε το αεροπλάνο του υποσμηναγού ΔΙΝΟΠΟΥΛΟΥ να τροχοδρομεί προς τον κυρίως διάδρομο και του άφησε την προτεραιότητα όπως επέβαλαν οι διαδικασίες.
Εξάλλου ο ΔΙΝΟΠΟΥΛΟΣ θα ήταν ο αρχηγός της αποστολής του σχηματισμού των δύο μαχητικών αεροσκαφών F-5 που πήγαιναν να συναντήσουν τους εισβολείς του ελληνικού εναέριου χώρου.

Ο ΔΙΝΟΠΟΥΛΟΣ περνώντας μπροστά από τον ΣΚΑΠΑΡΔΩΝΗ του έκανε σήμα με τα χέρια του,ότι τόσο η εκπομπή όσο και η λήψη του ασυρμάτου του ήταν εκτός λειτουργίας.Φυσιολογικά χαλασμένος ασύρματος σήμαινε ΟΧΙ ΑΠΟΓΕΙΩΣΗ.


Το φυσιολογικό όμως ίσχυει σε περίπτωση ειρήνης και όχι πολέμου,και το ζευγάρι των δύο φαντασμάτων* πήγαιναν να αντιμετωπίσουν τον εχθρό σε μια κατάσταση που ήταν πάρα πολύ κοντά στην πολεμική σύρραξη άσχετα αν οι διακόπτες των όπλων των αεροσκαφών ήταν στο OFF.

Tα δύο F-5 απογειώθηκαν ταυτόχρονα και ο Ν2(ΣΚΑΠΑΡΔΩΝΗΣ)ανέλαβε την επικοινωνία με το ραντάρ που θα τους οδηγούσε στην αναχαίτηση των Τούρκων.Αρχικά τους έδωσε πορεία 090 μοίρες ανεβαζοντάς τους στα 20000 πόδια.



Ο ανθυποσμηναγός ΘΩΜΑΣ ΣΚΑΠΑΡΔΩΝΗΣ



Ο ΣΚΑΠΑΡΔΩΝΗΣ κοίταξε φευγαλέα για τον ΔΙΝΟΠΟΥΛΟ που αν και αρχηγός του, εντούτοις λόγω της βλάβης του ασυρμάτου θα έπρεπε να ακολουθεί τις δικές του κινήσεις.
Τον είδε να πετά 5000 πόδια ψηλότερα αλλά πάντοτε σε οπτική επαφή με το δικό του αεροπλάνο.

''Γκοστ μαρόν''είπε το Τζόκερ,''κατέλθετε στα 10000''


Ο ΣΚΑΠΑΡΔΩΝΗΣ υπάκουσε και γρήγορα φρόντισε να βρεθεί στην νέα θέση που του ζήτησαν.Κοίταξε προς τα κάτω και είδε την θάλασσα που κάθε άλλο παρά καλοκαιρινή φαινόταν.Είχε έναν ασυνήθιστο για την εποχή κυματισμό ενώ ο ουρανός ήταν διάσπαρτος από σπασμένα σύννεφα.
Κοιταξε ξανά για το αεροπλάνο του ΔΙΝΟΠΟΥΛΟΥ και το είδε να ακολουθεί αλλά ψηλότερα και σε κάποια απόσταση.

Το τζόκερ τους άλλαξε ξανά ύψος και πορεία φερνοντάς τους προς την περιοχή του ΑΓΙΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ.Η ταχύτητα με την οποία τους άλλαζε ύψη και πορείες του δημιούργησαν την εντύπωση ότι τα ραντάρ θα είχαν στις οθόνες τους περισσότερους εισβολείς από ότι ο ίδιος φαντάστηκε.

Πετούσε στα 20000 πόδια ξανά,δίχως να βλέπει το αεροπλάνο του ΔΙΝΟΠΟΥΛΟΥ.Η ταχυτητά του ήταν 450 KNTS και είχε φτάσει μεταξύ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου,όταν άκουσε τον ελεγκτή του Τζόκερ να του λέει ότι σε λίγο θα συναντούσε τους εισβολείς.

Ηταν νέος με μικρή πείρα στις αναχαιτίσεις και όπως κάθε νέος κοίταξε στον ορίζοντα για τον έμπειρο αρχηγό του,που η μοιραία βλάβη του ασυρμάτου του είχε στερήσει την αρχηγία του σχηματισμού αφήνοντας τον ανθυποσμηναγό να τα βγάλει πέρα μόνος του. ΔΕΝ ΤΟΝ ΕΙΔΕ. Γύρισε την ματιά του προς τα εμπρός όταν δύοΤούρκικα μαχητικά τον πλησίαζαν στο ίδιο ΄ύψος και με πορεία σύγκρουσης.

Δεν χρειάστηκε να σκεφτεί.

Με χέρια και πόδια έστριψε το αεροπλάνο αποφεύγοντας την σύγκρουση δίχως να δει τι έκαναν οι τούρκοι,πρόλαβε όμως και αναγνώρησε τον τύπο των αεροσκαφών ήταν(F-102).

Μετά την στροφή έφερε το αεροπλάνο σε ευθεία και οριζόντια θέση κοιτάζοντας για τον ΔΙΝΟΠΟΥΛΟ.

Δεν τον είδε αλλά πετώντας ευθεία έστω και για μερικά δευτερόλεπτα διέπραξε ένα θανάσιμο λάθος που ένας έμπειρος αναχαιτιστής δεν θα το έκανε ποτέ.

Η ευθεία πτήση δίνει το πλεονέκτημα στοω εχθρό να σε πλησιάσει από πίσω.

Και τότε έδωσε μια απότομη ''μπαστουνιά''στα χειριστήρια και το F-5 υπακούοντας στο χειρισμό έκανε μια επί τόπου στροφή τόσο κλειστή που από την επιτάχυνση αισθάνθηκε την φοβερή πίεση (G) στο σώμα του.Αυτή όμως η στροφή του έσωσε την ζωή.

Διότι οι θρασείς εισβολείς δεν δίστασαν να εξαπολύσουν μια ρουκέτα αέρος-αέρος τύπου (FALCON)που πέρασε ξυστά από το ακροπτερύγιο του Έλληνα πιλότου και τράβηξε προς την θάλασσα χωρίς να αγγίξει τον στόχο της.

Ο ΣΚΑΠΑΡΔΩΝΗΣ συνέχισε να τραβά τα χειριστήρια φέρνοντας το αεροπλάνο του σε τέτοια θέση που ήταν αδύνατον στους Τούρκους να του ρίξουν άλλον πύραυλο.
Η ταχύτητά του είχε πέσει στα 350 KNTS και τα τρία αεροπλάνα σε έναν κύκλο όπως το''μαγκανοπήγαδο'' με τους τούρκους να προσπαθούν να φέρουν τον Έλληνα σε βολική για αυτούς θέση βολής και τον Έλληνα να αποφεύγει να τους δώσει αυτή την ευκαιρία.

Έβαλε λίγο τη μούρη του αεροπλάνου προς τα κάτω έτσι που να μπορεί να αυξήσει την ταχύτητά του.Οι Τούρκοι ακολούθησαν και το μαγκανοπήγαδο συνεχιζόταν,όταν ξαφνικά είδε ένα τεράστιο παφλασμό στη θάλασσα σαν να είχε πέσει κάποιο αεροπλάνο.

Ο υποσμηναγός ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΙΝΟΠΟΥΛΟΣ μη έχοντας ασύρματο κρατούσε διαφορά ύψους με τον Σκαπαρδώνη έχοντάς τον συνεχώς ενόψει.Είδε την παρολίγο σύγκρουσή του με τα Τουρκικά F-102 και τη βολή ενός από αυτούς εναντίον του ανθυποσμυναγού.

Ο Νο 2 κινδύνευε.

Αν και η ελληνική Πολεμική Αεροπορεία ήταν σε εμπόλεμη κατάσταση οι αλλαγές της ηγεσίας ήταν να έχουν τα οπλικά συστήματα σε θέση OFF.Τώρα το σόι αναχαίτηση ήταν αυτή,με τους Τούρκους να ρίχνουν πυραύλους και οι Έλληνες να μην οπλίζουν τα δικά τους συστήματα, αυτό ήταν κάτι το οποίο ο ΔΙΝΟΠΟΥΛΟΣ δεν μπορούσε να απαντήσει.

Σήκωσε τους διακόπτες των οπλικών του συστημάτων (δεν είχε και πολλούς αφού το F-5 είχε μόνο δύο πυραύλους αέρος-αέρος τύπου ΓΚΑΡ-8 και δύο πολυβόλα) και πάτησε την σκανδάλη αφού προηγουμένως σκόπευσε τον πρώτο Τούρκο που ήταν κοντά του.

Ο πύραυλος αστόχησε γιατι δεν είχε προθερμανθεί το σύστημα και πέρασε ελάχιστα μέτρα δεξιά του τουρκικού F-2.Σκόπευσε ξανά,αν και αυτή τη φορά οι Τούρκοι αεροπόροι άφησαν τον Σκαπαρδώνη και άρχισαν να κάνουν ελιγμούς αποφυγής.


Ο ΔΙΝΟΠΟΥΛΟΣ σκόπευε με ολύμπια ψυχραιμία και την κατάλληλη στιγμή πάτησε την σκανδάλη στέλνοντας τον δεύτερο και τελευταίο πύραυλό του εναντίον του "μεμέτη",ενώ την ίδια στιγμή τράβηξε τα χειριστήρια δεξιά για να αποφύγει τα θραύσματα της έκρηξης που επακολούθησε.

Ο Τούρκος δεν πρόλαβε να καταλάβει τι έγινε και στην στιγμή βρέθηκε στην ανυπαρξία,ενώ το ζευγάρι του άρχισε να κάνει ελιγμούς για να αποφύγει τα πυρά του
ελληνικού F-5.

Το αεροσκάφος F-102 ήταν ένα θαυμάσιο δελταπτέρυγο αναχαιτιστικό σχεδιασμένο και κατασκευασμένο από την αεροπορία των ΗΠΑ προκειμένου να χρησιμοποιηθεί για την αναχαίτιση των βαρέων βομβαρδιστικών του συμφώνου της Βαρσοβίας.

Το είχαν εξοπλίσει με ηλεκτρονικούς πυραύλους αέρος-αέρος τύπου φάλκον που είχαν τρομερή εκρηκτική ικανότητα και δεν είχε καθόλου συμβατικά όπλα(πολυβόλα).

Όταν η τεχνολογία ξεπέρασε τις δυνατότητες των F-102 και θεωρήθηκαν πεπαλαιωμένα δόθηκαν στις αεροπορείες των συμμαχικών χωρών μεταξύ των οποίων ήταν η Ελλάδα και η Τουρκία.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το κόστος το καθενός Φάλκον ήταν τόσο μεγάλο που και οι δύο αεροπορείες (ελληνική και τουρκική) δεν επέτρεπαν τις εκπαιδευτικές βολές στους χειριστές τους.

Και ενώ ο Σκαπαρδώνης εκανε ελιγμούς για να βρεθεί κοντά στον Νο 1,ο δεύτερος Τούρκος αεροπόρος προσπαθούσε να ξεφύγει από τον ΔΙΝΟΠΟΥΛΟ που είχε κολλήσει στην κυριολεξία στην ουρά του εμποδίζοντάς τον να στρέψει προς τα ανατολικά και να μπει κάτω από την προστασία του τουρκικού FIR.

Ήταν βέβαιο ότι ο Τούρκος είχε ιδρώσει για τα καλα βλέποντας ότι δεν μπορούσε να ξεφύγει από τον διώκτη του.Και σίγουρα θα είχε χιλιομετανιώσει για την επιπόλαια ενέργεια του συντρόφου του να ανοίξει πυρ κατά του ελληνικού αεροσκάφους έστω κι αν δεν είχε βρει τον στόχο του.

Άλλαζε συνεχώς ύψος (ήταν το μόνο που μπορούσε να κάνει) αλλά ο ΔΙΝΟΠΟΥΛΟΣ ήταν συνεχώς από πίσω του.Προσπαθουσε να στρίψει,αλλά ο ΔΙΝΟΠΟΥΛΟΣ τον εμπόδιζε,μέχρι που κάποια στιγμή "γενναιόψυχα" ο Έλληνας αναχαιτιστής του επέτρεψε να στρέψει προς τη διεύθυνση της πατρίδας του για να πεθάνει εκεί.

Ο δεύτερος Τούρκος αεροπόρος έχασε τη ζωή του αφού δεν είχε τα απαιτούμενα καύσιμα για να φτάσει ως το πλησιέστερο αεροδρόμιο και το αεροπλάνο του συνετρίβη κατά τη φάση της αναγκαστικής προσγείωσης σε κάποιο δρόμο των μικρασιατικών παραλιών.

Η πρώτη σύγχρονη αερομαχία είχε λήξει με νίκη των Ελλήνων (Ελλάς-Τουρκία 2-0) όταν τα δύο F-5 πήραν τον δρόμο της επιστροφής στη βάση τους,δίχως να έχουν οπτική επαφή μεταξύ τους.Πρώτος προγειώθηκε ο Σκαπαρδώνης που απελευθερώνοντας τον κυρίως διάδρομο άνοιξε την καλύπτρα του αεροπλάνου για να αφησει τον καθαρό αέρα να του στεγνώσει το ιδρωμένο του πρόσωπο.


Ασυναίσθητα κοίταξε προς τον ουρανό και είδε το αεροπλάνο του ΔΙΝΟΠΟΥΛΟΥ να κάνει χαμηλή διέλευση παράλληλα προς τον κυρίως διάδρομο.

Είχε ακουστά για τις παλιές συνήθειες των αεροπόρων του Β'Παγκοσμίου Πολέμου που σαν επέστρεφαν από τις νικηφόρες αποστολές συνηθιζαν να κάνουν ακροβατικά πάνω από τον διάδρομο προσγείωσης για να τους δει το προσωπιικό εδάφους και να πανηγυρίσει μαζί τους για την νίκη. Αυτή η τακτικη ήταν απαγορευμένη από τις ηγεσίες,αλλά ποιός μπορούσε να κακίσει τους νεαρούς αεροπόρους και να δαμάσει τον ενθουσιασμό που τους έκανε παράτολμους ήρωες και κατά συνέπεια αεροπόρους?

Ο ΔΙΝΟΠΟΥΛΟΣ προσγειώθηκε ομαλά γνωρίζοντας οτι ήταν ο πρώτος αερομάχος μετά από τριάντα χρόνια ειρήνης όμως δεν μπορούσε να φανταστεί τι τον περίμενε από τους πτεράρχους των γραφείων,γιατί αμέσως τον πήραν σηκωτό και άρχισε μια ανακριτική διαδικασία όχι για να τον παρασημοφορήσουν αλλά για να τον κρεμάσουν.


Οι ζωντανοί ήρωες δεν ήταν επιθυμητοί για τους ηγέτες.

ΟΙ ''ΤΙΜΕΣ''

Ο ανθυποσμηναγός ΣΚΑΠΑΡΔΩΝΗΣ ανακρίθηκε ξεχωριστά από τον ΔΙΝΟΠΟΥΛΟ του οποίου η ηγεσία ζητούσε στην κυριολεξία ''την κεφαλή επί πίνακι''.


Ουδέποτε του δόθηκε κάποια ηθική αμοιβή,αλλά αντίθετα αποτέλεσε το μαύρο πρόβατο των ηγεσιών που ακολούθησαν έως την πρόωρη αποστρατεία του.


Η τύχη του ΣΚΑΠΑΡΔΩΝΗ ήταν παρόμοια με του ΔΙΝΟΠΟΥΛΟΥ.


Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ
Ο ΣΚΑΠΑΡΔΩΝΗΣ μετά από χρόνια υπηρετούσε στο ΝΑΤΟ όταν συναντήθηκε με ένα Τούρκο αεροπόρο ο οποίος ισχυρίστηκε ότι στην εμπλοκή τότε καταρρίφτηκε και ένα ελληνικό αεροσκάφος (εννοώντας τον συνομιλητή του) και όταν ο ΣΚΑΠΑΡΔΩΝΗΣ τον ρώτησε αν μοιάζει με βρυκόλακα ο Τούρκος κατάπιε την γλώσσα του καταλαβαίνοντας την σκοπιμη προπαγάνδα της χώρας του.

Ο ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Ο ΔΙΝΟΠΟΥΛΟΣ αφού υπέστη αρκετές φορές τη διαδικασία των ανακρίσεων και καταθέσεων,επέστρεψε στα πτητικά του καθήκοντα(όπως και ο ΣΚΑΠΑΡΔΩΝΗΣ)δίχως να αναγραφεί στα μητρώα τους η πολεμική τους αποστολή.

Μερικά χρόνια αργότερα δεκαετία του 90 ο ΔΙΝΟΠΟΥΛΟΣ αποστρατεύθηκε σαν Αντισμήναρχος!!!! αφού η ηγεσία έκρινε ότι ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣ!!!!!.Δηλαδή έναν από τους ήρωες του ΑΙΓΑΙΟΥ αντί να τον κάνουν αρχηγό η να τον περιφέρουν στις στρατιωτικές σχολές και να διαφωτίζει τους νέους μαχητές τον έστειλαν σπίτι του.


Ο ΣΚΑΠΑΡΔΩΝΗΣ φάνηκε πιο τυχερος.Έγινε ταξίαρχος και πήγε και αυτός σπιτι του.

ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ
ΙΩΑΝΝΗ ΚΑΚΟΛΥΡΗ
''ΟΙ ΠΟΛΕΜΙΣΤΕΣ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ''
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: