Της Κατερίνας Πρίφτη
Ακόμη πιο κοντά φέρνει την άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα το πόρισμα της ειδικής επιτροπής που εξέτασε το θέμα και «συνέλεξε» τις προτάσεις των σχετιζόμενων φορέων.
Πέραν των βασικών επιχειρημάτων που εκτίθενται σε αυτό, με βασικότερο τα έσοδα άνω του 1 δισ. ευρώ ετησίως, στο πόρισμα που κατατέθηκε ήδη στην υπουργό Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας εκτίθεται και μια σειρά από επιχειρήματα που «επιβάλλουν» την άμεση άρση του, πάντα υπό όρους.
Ειδική αναφορά και πρόταση για τη λήψη μέτρων προκειμένου οι επιπτώσεις για τους Έλληνες ναυτικούς να είναι όσο το δυνατόν λιγότερες ξεχωρίζουν στο πόρισμα, ενώ υπάρχουν και προτάσεις για τον τρόπο ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του αποκαλούμενου και ως «ξενοδοχειακού» προσωπικού, που πλήττεται περισσότερο.
Η ειδική επιτροπή που συστάθηκε υπό τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, Γιώργο Ανωμερίτη, συγκέντρωσε τις προτάσεις συνολικά 18 φορέων εκ των οποίων οι 16 τάχθηκαν υπέρ της άρσης, ενώ η Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας ζήτησε την άρση και στην ακτοπλοΐα. Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία τοποθετήθηκε αρνητικά, με βασικό ζητούμενο τις επιπτώσεις για τους Έλληνες ναυτικούς.
Ωστόσο η Επιτροπή φαίνεται να απαντά τουλάχιστον ικανοποιητικά στα επιχειρήματα της ΠΝΟ. Όπως επισημαίνεται στο πόρισμα, παρά το επί δεκαετίες καθεστώς προστατευτισμού «ελληνικός στόλος στην κρουαζιέρα ουσιαστικά σήμερα δεν υφίσταται». Ακόμη και η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών που ελήφθη ως μέτρο για την ενίσχυση του κλάδου φαίνεται να απέτυχε, σύμφωνα πάντα με την Επιτροπή, ενώ παράλληλα επιβάρυνε σημαντικά τα οικονομικά κα νομικά προβλήματα μεταξύ του ΝΑΤ κα εταιρειών.
Αντ’ αυτού, λοιπόν, η Επιτροπή φαίνεται να αναγνωρίζει ότι θα πρέπει να συνεχιστεί το σύστημα επιδότησης το οποίο όμως επισημαίνεται ότι θα πρέπει να αναμορφωθεί ώστε να είναι «οικονομικά» ανταγωνιστικότερος ο Έλληνας ναυτικός. Επίσης σε μια από τις επισημάνσεις του προβλήματος αναφέρεται ότι εφόσον ένα πλοίο έχει ως homeporting ελληνικό λιμάνι, θα πρέπει σε πλοία και γραφεία να απασχολεί και Ελληνες ναυτικούς.
Κατόπιν της διαβούλευσης, η Ειδική Επιτροπή προτείνει λοιπόν την άρση του καμποτάζ υπό τους όρους:
- Το πλοίο να εκτελεί πλόες μίνιμουμ 72 ωρών, να προσεγγίζει τουλάχιστον τρία ελληνικά λιμάνια, η ελάχιστη παραμονή σε αυτά να είναι 6 ωρών και να έχει το ίδιο αφετήριο - τερματικό λιμένα.
- Το πλήρωμά του να είναι ασφαλισμένο σε φορέα επιλογής του εργαζομένου, αναλόγως της εθνικότητάς του, καθώς και σε διεθνή Ρ & Ι Clubs και Ασφαλιστικές Εταιρείες.
Βέβαια δεν παραγνωρίζεται ότι η άρση πλήττει μερίδα ναυτικών, κυρίως όμως όσους έχουν ναυτολογηθεί ως «ξενοδοχειακό» προσωπικό σε κρουαζιερόπλοια υπό ελληνική σημαία.
Επ’ αυτού η Ειδική Επιτροπή προτείνει την άμεση ίδρυση Οργανισμού Απασχόλησης Εμπορικού Ναυτικού (ΟΑΕΝ), στον οποίο να συγχωνευθούν άλλες συναρμόδιες υπηρεσίες όπως το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, ο Ειδικός Λογαριασμός Εμπορικού Ναυτικού κ.ά.
Στόχος του Οργανισμού θα είναι η κατάρτιση, επιμόρφωση και εκπαίδευση των ναυτικών -πέραν των αξιωματικών γέφυρας και μηχανής- η δωρεάν διαμεσολάβηση για εξεύρεση εργασίας σε πλοία και ναυτιλιακές εταιρείες, η παροχή οικογενειακών και προνοιακών επιδομάτων και η επιδότηση της ανεργίας κατά τα πρότυπα του ΟΑΕΔ. Οι πόροι για τη λειτουργία του προτείνεται να προέρχονται από τα έσοδα που θα αποφέρει η άρση.
ΝΕΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΕ ΞΗΡΑ ΚΑΙ ΘΑΛΑΣΣΑ
Στην «επιχειρηματολογία» επί της οποίας βασίζεται το πόρισμα της Ειδικής Επιτροπής, ξεχωρίζουν τόσο τα άμεσα οικονομικά οφέλη για τη χώρα όσο και τα μελλοντικά, που συνδέονται με πολλαπλά θέματα όπως από την προσέλκυση επενδύσεων έως την τουριστική προβολή της χώρας.
Ετσι εκτιμάται ότι η άρση θα αποφέρει:
* Ετήσια έσοδα για τη χώρα που σύμφωνα με το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος φθάνουν το 1,1 δισ. ευρώ.
* Θέσεις εργασίας σε ξηρά και θάλασσα
* επενδύσεις σε υποδομές με τη συμμετοχή μεγάλων ομίλων κρουαζιέρας
* Ενίσχυση τοπικών κοινωνιών
* Διαφημιστική προβολή της χώρας με δαπάνες εταιρειών
Υπάρχουν επίσης και τα επιχειρήματα που έρχονται να «λειτουργήσουν» ενισχυτικά και να καταστήσουν επιτακτική την ανάγκη η άρση του καμποτάζ να γίνει το γρηγορότερο δυνατό.
- Το 83% της παγκόσμιας κρουαζιέρας τελεί υπό μη κοινοτική σημαία
* Την επόμενη διετία η κρουαζιέρα με προορισμό την Ευρώπη θα αποτελεί την πρώτη επιλογή, ξεπερνώντας την σταθερή πρώτη προτίμηση της Καραϊβικής
* Μόνο τη διετία 2010-12 ναυπηγούνται 26 μεγάλα κρουαζιερόπλοια για πλους κυρίως στη Μεσόγειο
* Η ανάπτυξη της μεσογειακής κρουαζιέρας τρέχει με ρυθμούς του 12%
* Η Ελλάδα κατέχει τη δεύτερη θέση σε προτίμηση επισκεψιμότητας στη Μεσόγειο
* Λόγω του καμποτάζ στη χώρα αποβιβάστηκε το 2008 μόνο το 6,5% των επιβατών κρουαζιέρας αντί του 40% στην Ιταλία
* Η Ελλάδα εισέπραξε το 3,3% του συνόλου των άμεσων δαπανών κρουαζιέρας και η Ιταλία το 30,4%.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου