«Σαπίζουν» τα δύο καινούργια αντιλαθρεμπορικά πλοία του υπουργείου Οικονομικών. Ο «Ποσειδώνας» και ο «Ερμής» είχαν παρουσιαστεί διθυραμβικά το 2009, όμως έναν χρόνο μετά δεν έχουν αναλάβει ακόμη δράση! Υποτίθεται ότι θα συνέβαλαν στην προστασία του νόμιμου εμπορίου και τη θωράκιση των ελεγκτικών μηχανισμών.
Αυτό, όμως, δεν έγινε ποτέ. Από τη μια οι υπεύθυνοι δεν μπορούν να αποφασίσουν ποιος έχει την αρμοδιότητα της διαχείρισής τους και από την άλλη το προσωπικό είναι ελάχιστο. Δεν φτάνει ούτε για να καλύψει τις βασικές ανάγκες της υπηρεσίας, πόσο μάλλον να επανδρώσει τα δύο πλοία. Αποτέλεσμα είναι τα αντιλαθρεμπορικά να βρίσκονται καθηλωμένα στο λιμάνι.
Τα δύο πλοία που κατασκευάστηκαν στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, είναι πλοία περιπολίας μέσα και γύρω από τα λιμάνια. Υποτίθεται ότι θα τα χρησιμοποιούσαν για να καταφέρουν καίριο χτύπημα στο οικονομικό έγκλημα, όπως η φοροδιαφυγή και το λαθρεμπόριο που διαπράττονται στα χωρικά ύδατα της Ελλάδας. Στο στόχαστρο έμπαινε κυρίως το παράνομο εμπόριο των πετρελαιοειδών προϊόντων και οι κερδοσκόποι της αγοράς πετρελαίου.
Αυτή τη στιγμή τα πλοία είναι σε αχρηστία, ενώ θα μπορούσαν να συμβάλλουν και στην καταπολέμηση του εμπορίου ναρκωτικών, όπλων, πυρομαχικών και εκρηκτικών υλών. Σημαντική εξάλλου θα ήταν η συμβολή τους και κατά της αρχαιοκαπηλίας, εμποδίζοντας τους απατεώνες να βγάζουν έξω από τη χώρα αρχαιότητες και άλλους θησαυρούς της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ ΟΙ ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΑΙ ΚΤΙΡΙΑ
Γυμνά από προσωπικό
τα τελωνεία
Μόνο το 2010 αποχώρησαν 365 τελωνειακοί. Το 2009 αποχώρησαν 187, το 2008 έφυγαν 286 και το 2007, 266
Καρκινοβατούν τα τελωνεία. Χωρίς προσωπικό, πολλά στεγάζονται σε απαράδεκτα κτίρια, πνιγμένα στη γραφειοκρατία, προσπαθώντας με κάθε τρόπο να ανταπεξέλθουν στο έργο τους, στην πιο δύσκολη ίσως συγκυρία για τη χώρα. Τώρα που η κυβέρνηση θέλει τους τελωνειακούς σε συνεχή επαγρύπνηση, οι υπηρεσίες τους δυσλειτουργούν. Χρόνο με τον χρόνο οι εργαζόμενοι μειώνονται δραματικά, οδηγώντας την υπηρεσία σε απαξίωση.
Έτσι, αναγκάζονται να δουλεύουν πέρα από τα όρια της φυσικής τους αντοχής για να καλύψουν το κενό, όμως η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο. Το υπουργείο Οικονομικών έχει ενημερωθεί επισήμως από τους τελωνειακούς και τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας κ. Δημήτρη Τριμπόνια, αλλά ακόμη αναμένονται τα μέτρα που θα δώσουν λύση στο πρόβλημα.
Σύμφωνα με στοιχεία της ομοσπονδίας των τελωνειακών υπαλλήλων, την τελευταία τετραετία υπήρξαν μαζικές αποχωρήσεις συρρικνώνοντας δραματικά τον αριθμό των τελωνειακών. Μόνο το 2010 αποχώρησαν 365 τελωνειακοί. Το 2009 αποχώρησαν 187, το 2008 έφυγαν 286 και το 2007, 266. Ουσιαστικά προσλήψεις δεν έγιναν, μόνο μερικές επιλεκτικές μετατάξεις. Αποτέλεσμα είναι η Τελωνειακή Υπηρεσία να αριθμεί σήμερα μόλις 2.886 υπαλλήλους - πέρυσι ανέρχονταν σε 3.309.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι το 2000 οι τελωνειακοί ήταν 3.931. Από τότε η πορεία είναι σταθερά πτωτική. Το 2004 μειώθηκαν σε 3.746 εργαζόμενους. Αυξήθηκαν λίγο το 2006 στους 3.796 υπαλλήλους, για να μειωθούν και άλλο μέχρι το 2009. Ποτέ όμως η μείωση δεν ήταν τόσο δραματική όσο φέτος: 423 υπάλληλοι λιγότεροι σε σχέση με το 2009.
Ωράρια πλέον δεν υπάρχουν. Οι τελωνειακοί αναγκάζονται να παραμείνουν πολλές ώρες πέρα από το προβλεπόμενο για να βγαίνει η δουλειά, αλλά και πάλι δεν τα καταφέρνουν. Οι φάκελοι στοιβάζονται, οι υποθέσεις καθυστερούν και οι πολίτες διαμαρτύρονται καθημερινά ότι δεν εξυπηρετούνται. Η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο, λένε οι εργαζόμενοι και τα τελωνεία μόνο οριακά καταφέρνουν να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους.
Το οικονομικό έγκλημα και το λαθρεμπόριο εξελίσσονται. Χρησιμοποιούν όλο και πιο καινούργια τεχνολογικά μέσα και εφαρμόζουν διαρκώς πιο τελειοποιημένες μεθόδους. Η ανάγκη να στελεχωθούν οι ελεγκτικές και οι διωκτικές υπηρεσίες με πιο καταρτισμένο προσωπικό μεγαλώνει επιτακτικά. Χρειάζονται επιστήμονες με ειδικές γνώσεις για να μπορούν να πολεμήσουν επί ίσοις όροις και να φέρουν έσοδα στα κρατικά ταμεία.
Πάγωσαν οι προσλήψεις
Οι προσλήψεις, όμως, έχουν παγώσει. Δεν μιλάμε μόνο για τους 150 επιτυχόντες του διαγωνισμού του 2009, η πρόσληψη των οποίων δεν προχώρησε με νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Οικονομικών. Ούτε για τους 877 οικονομολόγους που είναι ακόμη stand by.
Υπάρχουν και οι 10 επιτυχόντες στον διαγωνισμό που έγινε το μακρινό 2002, οι οποίοι αν και δικαιώθηκαν δικαστικά δεν προσλήφθηκαν ποτέ.
Το ήδη υπάρχον προσωπικό είναι ανορθόδοξα κατανεμημένο. Η στελέχωση των περισσότερων τελωνείων γίνεται με μικροκομματικά κριτήρια. Το «βόλεμα» όμως έχει αφήσει γυμνές τις μονάδες που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Τελωνείου Ευζώνων, οι λειτουργικές ανάγκες του οποίου μετά βίας καλύπτονται.
Σαν να μην έφτανε η υποστελέχωση, όσους έχουν απομείνει τους «τρελαίνει» η γραφειοκρατία. Ελληνικότατο φαινόμενο μεν, «γάγγραινα» για τη λειτουργία του ελεγκτικού μηχανισμού δε. Κυρίως όταν τρεις άνθρωποι προσπαθούν να κάνουν τη δουλειά πέντε, σε μια περίοδο όπου οι πιέσεις για περισσότερα έσοδα έχουν αυξηθεί κατακόρυφα.
Οι έλεγχοι ακολουθούν την εδώ και δεκαετίες τυποποιημένη χρονοβόρα διαδικασία και τα περιφερειακά τελωνεία δεν μπορούν ουσιαστικά να βοηθήσουν - ενώ θα μπορούσαν να δώσουν ανάσες, παραμένουν στην ουσία υποβαθμισμένα. Όλα περνάνε από τα χέρια των υπαλλήλων στα κεντρικά τελωνεία, καθώς οι πιο σημαντικές αρμοδιότητες είναι συγκεντρωμένες εκεί.
Η γύμνια των τελωνείων αποτυπώνεται επίσης στην εικόνα που έχουν κάποια κτίρια που τα στεγάζουν. Οι κτιριακές εγκαταστάσεις του Τελωνείου Πατρών, του Β’ Τελωνείου Θεσσαλονίκης και του Τελωνείου Κήπων είναι επιεικώς απαράδεκτες, όπως περιγράφουν οι εργαζόμενοι σε αυτά, ενώ οι συνθήκες εργασίας με τον επιεική χαρακτηρισμό απάνθρωπες.
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ
PRESS-TIME
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου