Τρίτη 22 Ιουνίου 2010

Μεγαλύτερος σε χωρητικότητα παρά τη μείωση σε αριθμό πλοίων Ανανεώνεται και αυξάνει εν μέσω κρίσης ο ελληνόκτητος στόλος!


Συνεχίζεται η διαδικασία ανανέωσης του ελληνόκτητου στόλου ο οποίος εν μέσω κρίσης εμφανίζεται να είναι νεώτερος και μεγαλύτερος σε χωρητικότητα παρά το γεγονός ότι μειώθηκε κατά τι ο αριθμός των πλοίων.

Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Petrofin Research ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος που ανήκει σε 758 ναυτιλιακές εταιρείες με έδρα την Ελλάδα μειώθηκε το 2010 κατά 108 πλοία στα 4.655 για πρώτη φορά μετά το 2005.

Ωστόσο ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων μειώθηκε στα 16,64 χρόνια έναντι 17,6 χρόνια το προηγούμενο έτος και 18,4 χρόνια το 2008, ενώ η χωρητικότητα του στόλου αυξήθηκε κατά 52.159 dwt στους 242.802.092 dwt, έναντι 237.288.216 dwt to 2009 και 222.368.331 εκατ. dwt το 2008. Ενώ λοιπόν ο αριθμός των πλοίων μειώθηκε κατά 2,3% αντιθέτως η μεταφορική ικανότητα του στόλου αυξήθηκε κατά 2,3% τον τελευταίο χρόνο.

H έρευνα επικεντρώνει στην πραγματική δύναμη της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας που είναι τα πλοία άνω των 10.000 dwt, ενώ ένας ακόμη διαχωρισμός γίνεται στα πλοία με μεταφορική ικανότητα άνω των 20.000 dwt χωρητικότητα που αφορά κυρίως την ποντοπόρο ναυτιλία. Επίσης νεότευκτα πλοία λαμβάνονται υπόψη μόνον εάν έχουν ημερομηνία παράδοσης μέχρι και το 2011.

Τέλος σε ό,τι αφορά τα δεξαμενόπλοια η έρευνα αναφέρεται μόνο στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού. Γενικότερα η έρευνα δεν περιλαμβάνει chemical tankers, product carriers, LNGs, OBOs, Container/bulkers, κ.α.

Τα πλοία άνω των 10.000 dwt, ανήκουν σε 448 εταιρείες μία λιγότερη από το 2009. Ο αριθμός των πλοίων μειώθηκε κατά 83 (3.148 αντί 3.231 το 2009) ωστόσο η μεταφορική τους ικανότητα αυξήθηκε κατά 5.605.903 dwt στους 238.730.633 dwt. Αυτή η εσωτερική αλλαγή και μάλιστα σε περίοδο έλλειψης χρηματοδότησης δείχνει ότι τα μεγαλύτερα σε ηλικία και μικρότερα σε χωρητικότητα πλοία πουλήθηκαν για να αποκτηθούν μικρότερης ηλικίας και μεγαλύτερης χωρητικότητας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τώρα η μέση μεταφορική ικανότητα ανά πλοίο έφθασε τους 75.836 dwt έναντι 72.152 τόνοι το 2009 κάτω 72.321 το 2008. Η ηλικία του στόλου στα πλοία μεταφορικής ικανότητας άνω των 10.000 dwt εξακολουθεί να μικραίνει και έφθασε το 2010 στα 12,9 έτη έναντι 14,18 πέρυσι και 14,8 το 2008.

Σε ό,τι αφορά τα πλοία άνω των 20.000 dwt τα οποία αποτελούν την ραχοκοκαλιά του ελληνόκτητου στόλου της ποντοπόρου ναυτιλίας παρατηρούνται οι ίδιες περίπου τάσεις. Οι εταιρείες που ελέγχουν πλοία άνω των 20.000 dwt μειώθηκαν το 2010 κατά μία στις 402. Επίσης ο αριθμός των πλοίων μειώθηκε κατά 48 στα 2.823 ωστόσο η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 6.132.886 dwt στα 233,926,985 dwt.

Τα πλοία άνω των 20.000 dwt αποτελούν το 96,34% του συνολικού στόλου. Ο μέσος όρος dwt κάθε πλοίου είναι 82.865, από 79.343 πέρυσι. Ο μέσος όρος ηλικίας έχει μειωθεί και πάλι, σημαντικά στα 12,36 χρόνια, από 13,6 χρόνια το 2009.

Στα bulker

Κατά τύπo πλοίου πάντα με όριο τα 10.000 dwt το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς έχουν τα bulker τα οποία ανήλθαν το 2010 στα 1.557 πλοία έναντι 1.634 το 2009. Σημειώθηκε δηλαδή μία πτώση ως προς τον αριθμό των πλοίων, ενώ και οι εταιρείες διαχείρισης μειώθηκαν στις 326 από 330 το 2009. Επίσης μικρή μείωση σημείωσε και η χωρητικότητα στους 108,006,901 από 108,874,141 dwt to 2009. Μείωση παρατηρείται, πάντως, για πρώτη φορά από το 2003 που έχει ξεκινήσει η έρευνα.

Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι μέσος όρος χωρητικότητας ανά πλοίο αυξήθηκε στα 69.368 DWT σε σύγκριση με 66.630 DWT το 2009. Ο μέσος όρο ηλικίας μειώθηκε στα 14,4 έτη από 15,6 το 2009. Τα bulkers είναι τα πιο δημοφιλή πλοία μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών και αποτελούν το 44,48% του συνόλου του στόλου, έναντι 34,31% πέρυσι. Ανάλογες είναι οι τάσεις και για τα πλοία χωρητικότητας 20.000 dwt και άνω.

Ο αριθμός των πλοίων μειώθηκε κατά 70 στα 1.508 από 1.578 το 2009, επίσης ο αριθμός των εταιρειών μειώθηκε κατά έξι στις 315, ενώ και η συνολική μεταφορική ικανότητα μειώθηκε κατά 746.667 τόνους σε 107.184.780, από 107.949.447. Ωστόσο, η μέση χωρητικότητα ανά πλοίο αυξήθηκε στους 71.077 dwt, σε σύγκριση με τους 66.064 dwt το 2009. Ο μέσος όρος ηλικίας μειώθηκε επίσης στα 14,27 χρόνια το 2010, από το 15,5 χρόνια το 2009.

Στα εμπορευματοκιβώτια άνω των 10.000 dwt κλάδος που παρουσιάζει τα σημαντικότερα προβλήματα λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, παρατηρείται ωστόσο μία αξιοσημείωτη βελτίωση στο μέσο όρο ηλικίας των πλοίων από τα 18 στα 14,3 χρόνια.

Οι εταιρείες αυξήθηκαν κατά μία στις 24, ο αριθμός των πλοίων μειώθηκε κατά 32 στα 207, η χωρητικότητα όμως αυξήθηκε κατά 240.428 dwt στους 10.689.318 dwt από 10.448.890 dwt το 2009.

Στα πλοία εμπορευματοκιβωτίων άνω των 20.000 dwt παρατηρούνται ανάλογες τάσεις. Ο μέσος όρος ηλικίας μειώθηκε στα 13,56 χρόνια από 17,2 χρόνια πέρυσι, τα πλοία μειώθηκαν κατά 13 στα 185, ενώ η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 530.833 dwt στους 10.359.676 και οι εταιρείες κατά μία στις 20.

Δεξαμενόπλοια

Στα δεξαμενόπλοια μετά από μία αύξηση του αριθμού των εταιρειών στις 99 από 93 το 2009 σε σχέση με το 2008, το 2010 ο αριθμός μειώθηκε και πάλι στις 91. Τα πλοία χωρητικότητας άνω των 10.000 dwt αυξήθηκαν στα 782 από 760 το 2009, ενώ σημαντική ήταν και η αύξηση της χωρητικότητας (5,78 εκατ. dwt) στους 97.003.018 από 91.219.320 το 2009.

Η μέση ηλικία του στόλου μειώθηκε στα 9,4 χρόνια από 10,1 χρόνια το 2009. Ο μέσος όρος χωρητικότητας ανά πλοίο αυξήθηκε στα 124.293 dwt από 120.025 το 2009. Περίπου ίδια είναι και η εικόνα για τα πλοία 20.000 dwt και άνω. Οι εταιρείες μειώθηκαν κατά τέσσερις στις 88, ο αριθμός των πλοίων αυξήθηκε κατά 27 στα 771, ενώ και η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 5,87 εκατ. dwt στους 96.860.178 dwt.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο τομέας των δεξαμενοπλοίων αποτελεί το 39,9% του συνόλου του ελληνικού στόλου και αποτελεί το δεύτερο πιο προτιμώμενο τομέα των Ελλήνων εφοπλιστών. Συνολικά όλα τα δεξαμενόπλοια ανεξαρτήτως χωρητικότητας ανέρχονται σε 1.020 μονάδες και ανήκουν σε 143 επιχειρήσεις. Η συνολική χωρητικότητα τους είναι 97.646.513 τόνων DWT, με μέσο όρο ηλικίας τα 13,23. Τα 238 δεξαμενόπλοια κάτω των 10.000 dwt αποτελούν όπως είναι φυσικό πολύ μικρό τμήμα της συνολικής χωρητικότητας.

Εν κατακλείδι ο ελληνόκτητος στόλος συνεχίζει τις διαδικασίες προσαρμογής στη σύγχρονη διεθνή ναυτιλιακή πραγματικότητα. Τα παλιότερα πλοία αντικαθίστανται από νεώτερα και μεγαλύτερα. Η συνεχής ανάπτυξη και εξέλιξη του ελληνικού στόλου θα συνεχίσει να εξαρτάται από την κατάσταση των αγορών θαλάσσιων μεταφορών και την προθυμία των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν τις ανάγκες του, ωστόσο αυτό που είναι αδιαμφισβήτητο είναι η ρευστότητα και η ευελιξία των Ελλήνων πλοιοκτητών δυο στοιχεία που κρατούν χρόνια τώρα στην κορυφή την ελληνική ναυτιλία καταλήγει η Petrofin.

Το 51% του στόλου σε 30 εφοπλιστές

Σύμφωνα πάντα με την Petrofin οι 30 μεγαλύτεροι Ελληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 50,74% του ελληνικού εμπορικού στόλου, χωρητικότητας άνω των 10.000 dwt. Επίσης οι 70 μεγαλύτεροι Ελληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 72,42% του στόλου με βάση πάντα τη χωρητικότητα. Όπως σημειώνει η έρευνα παρατηρείται επίσης μία αύξηση του αριθμού των «μικρομεσαίων» πλοιοκτητών, τάση που στηρίζει τη δύναμη και το βάθος της ελληνικής ναυτιλίας.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ

ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: