Σάββατο, 25 Σεπτεμβρίου 2010

Τεράστιο Ενδιαφέρον για Αποθήκη Φυσικού Αερίου - Παρέλαση Κολοσσών από τον Πρίνο.

του Σωτήρη Χιωτάκη


Και αυτό γιατί το ενδιαφέρον από ενεργειακούς κολοσσούς που εμπλέκονται σε μεγάλα γεωστρατηγικά projects στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ. Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής είναι τεράστιο! Η σημασία της αποθήκευσης έχει αναδειχθεί με τον καλύτερο τρόπο από τον ρόλο που έχει αναγνωριστεί στις εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ στην Ρεβυθούσα, οι οποίες στην ρωσοουκρανική κρίση του Γενάρη του 2009 όχι μόνο κάλυψαν την χώρα χωρίς οποιοδήπτοε πρόβλημα, αλλά και τροφοδότησαν την Βουλγαρία. 

Αλλά ήδη από τα μέσα της δεκαετία του ’90, ο μεγάλος μας ενεργειακός σύντροφος, η ρωσική Gazprom έχει εκφράσει το ενδιαφέρον της για ένα νέο project αποθήκευσης φυσικού αερίου στην Ελλάδα και, όπως πληροφορείται η “Α”, η “αρκούδα” εξακολουθεί να παραμένει ζεστή και να το δηλώνει αυτό με κάθε ευκαιρία σε αρμόδιους παράγοντες της ελληνικής κυβέρνησης. 

Οι Ρώσοι, όμως, δεν είναι οι μόνοι που ενδιαφέρονται, στο πλαίσιο κυρίως της προοπτικής κατασκευής του South Stream.  Καταρχήν, η ιταλική Edison σε συνεργασία με την ΔΕΠΑ βλέπουν ότι μία τέτοια επένδυση “κουμπώνει” ιδανικά και ενισχύει τον ITGI, τον τουρκοελληνοϊταλικό αγωγό που θα μεταφέρει αζέρικο αέριο στην Δύση. 

 Η νορβηγική Statoil και η ιταλική EGL, που “τρέχουν” μαζί με την γερμανική Ε.ΟΝ. το σχέδιο TAP (αζέρικο ή και ιρανικό αέριο μέσω Τουρκίας, Ελλάδας και Αλβανίας στην Ιταλία) ήδη έχουν δώσει το στίγμα τους, αντιλαμβανόμενοι προφανώς και το ότι είναι πολύ δύσκολο για το projectτους να έχει διασφαλισμένη τη ροή ποσοτήτων που επιθυμεί, μέσω του συστήματος των αγωγών, από τη στιγμή που βρίσκει μπροστά του τον ITGI και τον South Stream, στους οποίους η Ελλάδα ήδη συμμετέχει.

Οι Αμερικανοί είναι εδώ!

Ακόμη, όμως, και παράγοντες που εμπλέκονται με σχέδια που παρακάμπτουν την χώρα, όπως ο αγωγός Nabucco, βλέπουν στις αποθήκες της Νοτίου Καβάλας έναν καλό “σύμμαχο”. Όπως είναι σε θέση, δε, να γνωρίζει η “Α”, συγκεκριμένες νύξεις προς την Αθήνα έχουν γίνει κατά καιρούς τόσο από τους πρέσβεις των ΗΠΑ, όσο και από το κατ’ εξοχήν “γεράκι” της Ουάσινγκτον στη γεωπολιτική διπλωματία της περιοχής, τον “πολύ” Ρίτσαρντ Μόρνινγκσταρ.

 Η περιοχή της Νότιας Καβάλας και του Πρίνου έχει, βεβαίως, μια παρουσία – κλειδί για όλο το σχέδιο, την Ενεργειακή Αιγαίου, συμφερόντων του μηχανικού πετρελαίων Μαθιού Ρήγα και του εφοπλιστή Στάθη Τοπούζογλου, ο οποίος εμπλέκεται και στην εγχώρια βιομηχανιά φωτοβοτλαϊκών. 

Άλλωστε και η ανακοίνωση του υπουργείου έχει ως βάση την επενδυτική πρόταση της ελληνικής εταιρείας, η οποία έχει ξαναζωντανέψει, μέσω της Kavala Oil,  την παραγωγή επτρελαίου στον Πρίνο αλλά και μετέχει στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων (Σοφία Σταματάκη από Πολτυεχνείο, Αλέξης Γιαννακόπολος από ΔΕΣΦΑ, Γιώργος Πολυχρονίου από ΔΕΠΑ) με τον τεχνικό της σύμβουλο Κωνσταντίνο Νικολάου, έμπειρο γεωλόγο πετρελαίου και παλαιό στέλεχος των Ελληνικών πετρελαίων, που γνωρίζει καλά και τοπν τομέα της έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων.

 Η πρόταση της Ενεργειακής Αιγαίου αναφέρεται σε επενδύσεις ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ, διασφαλίζει άμεσα 300 θέσεις εργασίας και επιτρέπει τη δυνατότητα αποθήκευσης 1 δισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων αερίου, με ημερήσια παροχή τουλάχιστον 4 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων για 90 ημέρες.

Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργεια ςκαι Κλιματικής Αλλαγής κ. Γιάννης Μανιάτης έχει αντιληφθεί πλήρως τη σημασία της επένδυσης, εξετάζοντας παράλληλα και σημαντικές παραμέτρους όπως λ.χ. το ότι η αποθήκη φυσικού αερίου προφανέστατα είναι μία εθνική υποδομή, το ότι η Κομισιόν έχει σαφέστατα διαμηνύσει στην κυβέρνηση και στον διευθύνοντα σύμβουλο του ΔΕΣΦΑ κ. Γιώργο Παπαρσένο πως η διαχείριση κάθε asset του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου πρέπει να περνά από τη συγκεκριμένη εταιρεία αλλά και το ότι ενδεχομένως να χρειάζεται διαγωνιστική διαδικασία για την εκμίσθωση της αποθήκης.

Για υπό και το πόρισμα των μελών της Επιτροπής δεν θα φύγει ...κατευθείαν για το fast track αλλά θα περάσει από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, “έτσι ώστε να υπάρξει απόλυτη διαφάνεια αλλά και ταχύτητα, σε μια επένδυση που για πρώτη φορά πρόκειται να γίνει στην Ελλάδα”, όπως ξεκαθαρίζει με κατηγορηματικό τρόπο ο υφυπουργός.

  εφημερίδα "Αξία", 25-09-2010)

Δεν υπάρχουν σχόλια: