Παρασκευή 27 Αυγούστου 2010

Υπό διερεύνηση τα αίτια της πτώσης των δύο F-16

ΔΕΝ ΘΑ ΣΕ ΞΕΧΑΣΟΥΜΕ ΠΟΤΕ.

Υπό διερεύνηση βρίσκονται τα αίτια της πτώσης δύο μαχητικών F-16 Block 52+ ενός μονοθέσιου C και ενός διθέσιου D που συγκρούστηκαν στον αέρα νοτιοδυτικά της Κρήτης κοντά στο Γαιδουρονήσι (νήσος Χρυσή).

Το δυστύχημα σημειώθηκε κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης και συγκεκριμένα στη φάση όπου δύο μαχητικά που απογειώθηκαν από την 115ΠΜ στη Σούδα, είχαν εμπλακεί σε κλειστή αερομαχία εναντίον τεσσάρων του ιδίου τύπου (εμπλοκή 2Vs4).

Η σύγκρουση είχε ως αποτέλεσμα τον ακαριαίο θάνατο του Σμηναγού (Ι) Αναστάσιου Μπαλατσούκα, 33 ετών, που επέβαινε στο διθέσιο πολεμικό αεροσκάφος, ενώ σώοι εντοπίστηκαν οι άλλοι δύο χειριστές.

Ο ένας εκ των δύο πιλότων, ο Σμηναγός (Ι) Ιωσήφ Αναστασάκης, 35 ετών, υπέστη σοβαρά τραύματα και νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ηρακλείου. Η κλινική του εικόνα έχει σταθεροποιηθεί, αλλά κρίθηκε αναγκαία η μεταφορά αίματος το οποίο μεταφέρθηκε με αεροσκάφος C-130 από την Αθήνα, ώστε να υποβληθεί σε μετάγγιση.

Ο 36χρονος σμηναγός δίνει μάχη να κρατηθεί στη ζωή. Υπέστη διάτρηση πνεύμονα, φέρει τραύματα στο κεφάλι και έχει ακατάσχετη αιμορραγία.

Ο δεύτερος χειριστής, ο Ανθυποσμηναγός (Ι) Παύλος Βοτζάκης, 25 ετών, φέρει κατάγματα στα κάτω άκρα και έχει κάκωση στον αυχένα αλλά δεν κινδυνεύει η ζωή του. Όπως ανακοίνωσε ΓΕΑ, για προληπτικούς λόγους θα μεταφερθεί στο 251 ΓΝΑ στην Αθήνα.

Η επιτροπή διερεύνησης ατυχημάτων θα αναζητήσει τις αιτίες που οδήγησαν στο τραγικό αυτό περιστατικό, λαμβάνοντας καταθέσεις πρώτα από τους επιζώντες χειριστές που ενεπλάκησαν στο ατύχημα μόλις φυσικά υπάρξει βελτίωση της πορείας της ανάρρωσης τους.
Φυσικά συμπληρωματικές καταθέσεις θα ληφθούν και από τους ελεγκτές αεράμυνας που επιτηρούσαν τη περιοχή που εξελισσόταν η άσκηση, αυτόπτες μάρτυρες από το έδαφος καθώς και προσωπικό της Μοίρας.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι δύο από τους τρεις χειριστές με το βαθμό του Σμηναγού θεωρούνται ότι ήταν ιδιαίτερα έμπειροι, καθώς είχαν μεγάλο αριθμό ωρών πτήσης στο ενεργητικό τους, ενώ είχαν εκτεταμένη εμπειρία και σε αποστολές αναχαίτισης τουρκικών αεροσκαφών στο Αν. Αιγαίο.

Επιπλέον τα μαχητικά F-16 Block 52+ είναι από τα πιο προηγμένα μαχητικά που διαθέτει η ΠΑ ενώ στην 340Μ χρησιμοποιούνται για νυχτερινή κρούση σε συνδυασμό με το σύστημα νυχτερινής ναυτιλίας και σκόπευσης LANTIRN, ειδικά όπλα κρούσης και διόπτρες νυχτερινής όρασης.

Ως εκ τούτου η 340 είναι μια Μοίρα με πολλές ειδικές εκπαιδεύσεις, υψηλά στάνταρ εκπαίδευσης και έμπειρους χειριστές σε απαιτητικές αποστολές αναχαίτισης αλλά και νυχτερινής κρούσης.

Συνεπώς δεν τίθεται θέμα ικανότητας χειριστών αλλά ούτε και "ακραίων" καταστάσεων εκπαίδευσης που αναπαράγονται λόγω άγνοιας από πολλά ΜΜΕ. Η εμπλοκή 2Vs4 θεωρείται ως μια συνηθισμένη άσκηση σε Μοίρες μαχητικών σε όλο το κόσμο και πραγματοποιείται συστηματικά από όλους τους χειριστές, ως προβλεπόμενο σενάριο που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν σε μάχη και πραγματοποιείται σε εκπαιδευτικές εξόδους.

Χειριστές της Πολεμικής Αεροπορίας καλούνται συστηματικά να υλοποιούν πολύ πιο σύνθετες και
απαιτητικές ασκήσεις ενώ το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης εξασφαλίζει αποτελεσματική αποτροπή στο Αιγαίο. Οι επιδόσεις τους δεν φαίνονται μονάχα σε εκπαίδευση στο εσωτερικό αλλά και στο εξωτερικό όπου συγκαταλέγονται ανάμεσα στους καλύτερους σε αεροπορικές ασκήσεις που διοργανώνει το ΝΑΤΟ αλλά και οι Ηνωμένες Πολιτείες.

Πιλότοι μάλιστα της συγκεκριμένης Μοίρας έχουν αποσπάσει εύσημα από τη συμμετοχή τους σε νατοϊκές ασκήσεις στη Νορβηγία και την Ιταλία, ενώ έχουν εκπαιδευτεί μαζί με γαλλικά μαχητικά RAFALE του Γαλλικού Ναυτικού και μαχητικά F-16C/D Block 52 του Ισραήλ και της Πολωνίας φέρνοντας εξαιρετικά αποτελέσματα από τις εναέριες αναμετρήσεις.

Η δουλειά του χειριστή μαχητικών αεροσκαφών είναι συνυφασμένη με τον κίνδυνο και καθημερινά όλοι οι πιλότοι αντιμετωπίζουν ορατούς και αόρατους κινδύνους με αποφάσεις που μπορεί να κάνουν τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου μέσα σε δευτερόλεπτα.

Η προσπάθεια πρόληψης ατυχημάτων αποτελεί ειδικό κλάδο μέσα στην Αεροπορία ενώ όλοι οι αεροπόροι έχουν ως δεύτερη φύση τη νοοτροπία να καταβάλλουν συνεχή προσπάθεια για να αποφύγουν οποιαδήποτε κατάσταση μπορεί να οδηγήσει σε απώλειες.

Οι ταχύτητες και οι κίνδυνοι είναι μεγάλοι και οι άνθρωποι αυτοί μαζί με τις οικογένειες τους είναι εκείνοι που πληρώνουν το τίμημα της προάσπισης των ελληνικών ουρανών από όποιον επιβουλεύεται την εθνική ακεραιότητα της χώρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: