Δευτέρα, 30 Αυγούστου 2010

To μυστικό της πτήσης του θανάτου

Η άσκηση ανακοινώθηκε με κάθε λεπτομέρεια το μεσημέρι της περασμένης Πέμπτης στην αίθουσα ενημερώσεων της 340 Μοίρας. Οι πιλότοι των έξι μαχητικών F-16 θα εκτελούσαν μια από τις πιο δύσκολες ασκήσεις, καθώς προβλέπεται αερομαχία δύο εναντίον τεσσάρων. Τα έξι αεροσκάφη απογειώθηκαν από τη Σούδα, μπήκαν στην κλειστή περιοχή ασκήσεων, χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και ξεκίνησαν την εκπαίδευση.

Όπως προέβλεπε η τακτική, τα τέσσερα αεροσκάφη πήραν το ρόλο του επιτιθέμενου και τα άλλα δύο θα προσπαθούσαν να αμυνθούν, να μην αφήσουν τους επιτιθέμενους να περάσουν στο νησί και να υποστηρίξουν τον εναέριο χώρο της Κρήτης. Η άσκηση αυτή θεωρείται από τους πιλότους μια από τις πιο δύσκολες, διότι βρίσκονται σε μικρό χώρο πολλά αεροσκάφη με μεγάλες ταχύτητες και πολλούς ελιγμούς.

Οι πληροφορίες που πρέπει να διαχειριστούν οι χειριστές είναι πάρα πολλές. Λίγο μετά από τις 2 το μεσημέρι, τα τέσσερα μαχητικά μπήκαν σε θέσεις επίθεσης. Δύο από τα τέσσερα μπήκαν μπροστά και άλλα δύο πίσω και επάνω για να τους καλύπτουν. Ξεκίνησαν την επίθεση με... αντιπάλους τρεις συναδέλφους τους, χείριστες σε δύο F-16.

Τέσσερα αεροσκάφη, δηλαδή, που έπαιζαν το ρόλο των βομβαρδιστικών σε επίθεση από αέρος κατά της Κρήτης, και δύο μαχητικά που είχαν τον αμυντικό ρόλο της αναχαίτισης. Μόλις τα αεροσκάφη μπήκαν σε παραμέτρους βολής, ξεκίνησαν οι ελιγμοί.

Επιτιθέμενοι και αμυνόμενοι προσπαθούν να κερδίσουν χώρο και να βγουν από τις παραμέτρους βολής των αντιπάλων, ώστε θεωρητικά να μη χτυπηθούν από τους πυραύλους του "εχθρού".
Τα αεροσκάφη άρχισαν να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν, εκτελώντας μανούβρες που λίγοι άνθρωποι μπορούν να αντέξουν. Οι επιταχύνσεις της βαρύτητας, τα λεγόμενα «G», είναι πάρα πολλά και ο ανθρώπινος οργανισμός κινείται κυριολεκτικά στα όριά του. Τι ακριβώς συνέβη εκεί;

Η αρχική εκτίμηση που υπήρχε ήταν ότι τα δύο μαχητικά, το διθέσιο με τους δύο Κρητικούς χειριστές και το μονοθέσιο με χειριστή το νεκρό σμηναγό από την Άρτα, συγκρούστηκαν είτε από στιγμιαίο λάθος, είτε από τεχνική βλάβη στη διάρκεια της μεταξύ τους "αερομαχίας"... Το σενάριο αυτό όμως απομακρύνεται, καθώς με τα νεότερα χθες στοιχεία προκύπτει πως τα δύο αεροσκάφη πετούσαν σε δυάδα, στον ίδιο σχηματισμό, και συνεπώς δεν υπήρχε μεταξύ τους "αερομαχία". Τι μπορεί να έγινε;

Σύμφωνα με πηγές, τα δύο μαχητικά ήταν και τα πρώτα επιτιθέμενα αεροσκάφη στην άσκηση. Ξεκίνησαν τους ελιγμούς από μέσο ύψος προς τα επάνω και κατόπιν κινήθηκαν προς τα κάτω φτάνοντας μέχρι τα 1.800 πόδια, 600 μέτρα από τη θάλασσα. Για άγνωστο λόγο, είτε πάνω σε κάποιο απότομο ελιγμό για να ξεφύγουν από εικονικά βλήματα, είτε στη φάση του διαχωρισμού το μονοθέσιο και το διθέσιο αεροσκάφος συγκρούστηκαν κοιλιά με οροφή (κόκπιτ). 

Κάτω βρισκόταν το F-16 του 33χρονου σμηναγού Μπαλατσούκα, ο οποίος δεν πρόλαβε να εγκαταλείψει το μαχητικό του χρησιμοποιώντας το σύστημα αυτόματης εκτίναξης. Το δικό του μαχητικό βρήκε στη διάρκεια της σύγκρουσης στην κοιλιά το διθέσιο αεροσκάφος των δύο Κρητικών χειριστών, οι οποίοι κατάφεραν να ενεργοποιήσουν τα εκτινασσόμενα καθίσματά τους. Όλα έγιναν αστραπιαία. Οι δύο κουκκίδες των αεροσκαφών στα ραντάρ έγιναν ξαφνικά μία, και μετά εξαφανίστηκαν. Το κακό είχε συμβεί... Τα δύο αεροσκάφη είχαν συγκρουστεί.

Κατά τη στιγμή της εκτίναξης
Ένα κρίσιμο ερώτημα, πάντως, στο οποίο στάθηκαν " εξειδικευμένοι γνώστες των στρατιωτικών θεμάτων, μιας και για το νεκρό σμηναγό από την Άρτα είναι εξαρχής σαφές πως σκοτώθηκε ακαριαία τη στιγμή της σύγκρουσης αφού δεν πρόλαβε να εκτιναχτεί, είναι το γιατί τραυματίστηκε τόσο σοβαρά ο 34χρονος κυβερνήτης του διθέσιου αεροσκάφους. Όλα συγκλίνουν πως τόσο ο ίδιος όσο και ο συνχειριστής του στο διθέσιο τραυματίστηκαν κατά τη στιγμή της εκτίναξης. Πώς μπορεί να συνέβη όμως αυτό;

Στη διαδικασία αυτή ανοίγει πρώτα η καλύπτρα του αεροσκάφους και κατόπιν εκτινάσσεται το κάθισμα του πιλότου. Όταν όμως το αεροσκάφος προσκρούσει σε οτιδήποτε, το κάθισμα εκτινάσσεται αυτομάτως, οπότε και δεν έχει προλάβει να ανοίξει η καλύπτρα. Χτύπησε άραγε λοιπόν ο 25χρονος σμηναγός με το κεφάλι στην καλύπτρα γι’ αυτό και τραυματίστηκε τόσο σοβαρά; Είναι, όπως σχολίασαν  οι ειδικοί, ένα πολύ πιθανό σενάριο...

Το τραγικό όμως συμβάν, πέρα από το σοκ και την οδύνη στη χώρα, έχει προκαλέσει και έναν έντονο προβληματισμό στην πολιτική ηγεσία και στις τάξεις των ενόπλων δυνάμεων. Κακοδαιμονία ή μικρές παραλείψεις που ωστόσο στοιχίζουν σοβαρά είναι το ερωτηματικό που πλανάται στην ηγεσία του στρατού, που βλέπει τον τελευταίο καιρό μια αλληλουχία σοβαρών ατυχημάτων.

Πέρα από την τραγική διάσταση της υπόθεσης ενα ακόμα στοιχείο εντείνει πολύ περισσότερο τον προβληματισμό στους κόλπους της Πολεμικής Αεροπορίας.Αυτή τη φορά σε αντίθεση με ανάλογα συμβάντα στο παρελθόν σημειώθηκε ενα ατύχημα ανάμεσα σε αεροσκάφη της ίδια Μοίρας.....Γύρω από την τραγωδία προκύπτουν ταυτόχρονα κάποια ερωτηματικά σε επίπεδο εξοπλισμού. 

Θα μπορούσε άραγε να είχε αποφευχθεί το ατύχημα ή να διαφοροποιηθούν έστω και λίγο οι συνθήκες του συμβάντος με τη βοήθεια κάποιων πιο προηγμένων συστημάτων;

Η απάντηση είναι ναι, σύμφωνα με κάποιους ειδικούς , καθώς γίνεται λόγος για την απουσία δύο συστημάτων προστασίας τα οποία υπό προϋποθέσεις βέβαια θα μπορούσαν να είχαν παίξει θετικό ρόλο τόσο στην αποφυγή σύγκρουσης όσο και στον πιο έγκαιρο εντοπισμό των πιλότων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: