Σάββατο 7 Αυγούστου 2010

Η ΜΑΜΑ ΜΠΟΙΝΓΚ ΜΕ ΤΡΕΙΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΤΗΣ ΖΗΤΗΣΕ ΤΡΕΙΣ ΦΟΡΕΣ ΕΛΕΓΧΟ ΤΟΥ ΜΟΙΡΑΙΟΥ ΑΠΑΤΣΙ.ΑΛΗΘΕΥΕΙ;

Ενώ έχω παραγγείλει και είμαι έτοιμος να απολαύσω το απογευματινό μου φραπεδάκι στην πανέμορφη Υδρα (μόνο για ένα 2ήμερο δυστυχώς) και κοιτάζω την κίνηση στο λιμανάκι της από
ιστιοφόρα,θαλαμηγούς και άλλα σκάφη και σκαφάκια,το μάτι μου πέφτει στην εφημερίδα ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ+13 σε ένα ρεπορταζ του ΝΙΚΟΛΑ ΤΑΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΥ το οποίο σας μεταφέρω (μέσω ενός λαπιτοπ περασμένης 10ετίας)αυτούσιο.


Του ΝΙΚΟΛΑ ΤΑΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
παρασκευη+13

 Πολλά ερωτηματικά σχετικά με τους τεχνικούς ελέγχους που διενεργούνται στα μαχητικά ελικόπτερα τύπου «Απάτσι» προκαλεί η αποκάλυψη της «Π» πως η κατασκευάστρια εταιρεία Βoeing ζήτησε τρεις φορές την άδεια διενέργειας τεχνικού ελέγχου από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το οποίο, είτε από αδιαφορία είτε εξαιτίας της περικοπής δαπανών, δεν απάντησε θετικά στο αίτημα της κατασκευάστριας εταιρείας.


Αποτέλεσμα; Η πτώση του ελικοπτέρου Apachei AH-64DH του δεύτερου ΤΕΕΠ, στην Πάχη Μεγάρων, που οδήγησε στο θάνατο τους δύο χειριστές. Η σύμβαση που υπεγράφη για την αγορά τους δέσμευε το κράτος να τηρεί διαβαθμισμένες διαδικασίες για την υποστήριξη των ελικοπτέρων. Το υπουργείo Εθνικής Άμυνας, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της «Π», δεν το έπραξε και δεν ανταποκρίθηκε στις επανειλημμένες «οχλήσεις» από την αμερικανική κατασκευαστική εταιρεία.


Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η τριμελής τεχνική υποστήριξη, δύο άτομα της Boeing και ένα της General Electric, αποχώρησε στις 20 Ιουλίου από την Πάχη (δώδεκα ημέρες πριν από το τραγικό δυστύχημα) αφού δεν τους επετράπη η παραμονή από τις εταιρείες τους καθώς δεν είχε υπογραφή της συμφωνίας για τη διενέργεια των τεχνικών ελέγχων από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.


Μάλιστα, οι δύο εταιρείες είχαν κάνει αυθαίρετο extend της προσωρινής άδειας παραμονής τους, η οποία έληγε στις 30 Ιουνίου, ακριβώς γιατί το υλικό ήταν νέας τεχνολογίας, δεν υπήρχε η απαιτούμενη εμπειρία από πλευράς τεχνικών Αεροπορίας Στρατού, συν το γεγονός ότι «οι πλέον έμπειροι τεχνικοί είχαν συνταξιοδοτηθεί μαζικά πρόσφατα για να μην παγιδευτούν από τις διατάξεις του ασφαλιστικού νομοσχεδίου!» όπως δηλώνει έμπειρος στρατηγός.


Τρεις επιστολές έστειλαν από τις ΗΠΑ


Τρεις επιστολές στις 15/06, στις 12/07 και η τελευταία μόλις την παραμονή του τραγικού δυστυχήματος, στις 29/07, με την οποία ενημέρωναν το υπουργείο τα εξής:


Στην πρώτη επιστολή ότι η προσωρινή άδεια παραμονής του κλιμακίου των τεχνικών λήγει στις 30/06 και πρέπει να ανανεωθεί άμεσα, σε διαφορετική περίπτωση υποχρεούνται, σύμφωνα με το νόμο των ΗΠΑ, ν’ αποχωρήσουν.


Στις 12 Ιουλίου φτάνει δεύτερη επιστολή με την οποία ενημερώνεται το υπουργείο ότι έχει παρέλθει η ημερομηνία και ότι το κλιμάκιο τεχνικής υποστήριξης των Apache βρίσκεται «μη νόμιμα» στην Πάχη.


Και τελικά στις 29/07, την παραμονή του δυστυχήματος, θέτουν για τρίτη φορά το ζήτημα της ανάγκης άμεσης επιστροφής του τεχνικού κλιμακίου!


Η απουσία τεχνικής υποστήριξης από την κατασκευάστρια εταιρεία σ’ ένα σύστημα νέας τεχνολογίας, λίγους μήνες μετά την παραλαβή του, θεωρείται κάτι παραπάνω από αυτονόητη, ειδικά όταν πρόκειται για ιπτάμενα μέσα και δεν υπάρχει ακόμα η ισχυρή εγχώρια βάση σε μηχανικούς. Δεν αποτελεί δικαιολογία για τη μη υπογραφή της ΤΑΑ η απουσία προσωπικού από τις αρμόδιες διευθύνσεις λόγω μεταθέσεων και συνταξιοδοτήσεων.


«Προβλήματα και σε άλλα “Απάτσι”» βλέπουν χειριστές της Αεροπορίας


Δεν είναι λίγοι που κάνουν λόγο για απαξίωση της Αεροπορίας στρατού τα τελευταία χρόνια. «Δεν είναι τυχαία η πτώση δύο ελικοπτέρων τα τελευταία δύο χρόνια», δηλώνει πρώην ταγματάρχης της Αεροπορίας στην «Π», ο οποίος θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του για ευνόητους λόγους.


Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, «πολλά από τα “Απάτσι” μένουν στο έδαφος για πολύ καιρό, ενώ τα υλικά που βρίσκονται για χρόνια στις αποθήκες τα χρησιμοποιούν σε ελικόπτερα τελευταίας κατηγορίας». Το σημαντικό είναι πως τα συγκεκριμένα ελικόπτερα θεωρούνται από τα πιο αξιόπιστα παγκοσμίως. «Δυστυχώς αυτοί είμαστε ως χώρα, στέλνουμε τα παιδιά μας στο στόμα του λύκου. Πώς έχουμε απαίτηση να μην πέσουν, όταν δεν δίνουμε την απαραίτητη προσοχή στη συντήρησή τους;» αναρωτιέται ο πρώην χειριστής-ταγματάρχης.


Ελλιπής η εκπαίδευση λόγω… περικοπών;


Αίσθηση προκαλεί η κυκλοφορία μιας πληροφορίας στα δημοσιογραφικά γραφεία πως το υπουργείο Εθνικής Άμυνης έχει δεσμευθεί (στα πλαίσια της υπογραφής του περιβόητου μνημονίου) για μείωση των δαπανών τόσο στα κονδύλια που δίδονται για την αγορά εξοπλισμού όσο και στον τομέα εκπαίδευσης των νέων χειριστών ελικοπτέρων. Στο παρελθόν οι χειριστές ελικοπτέρων πήγαιναν στο εξωτερικό (κυρίως στις ΗΠΑ αλλά και στη Γαλλία) για να κάνουν ασκήσεις σε εξομοιωτές πτήσεων. Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές για να μάθουν οι χειριστές τις συνθήκες που θ’αντιμετωπίσουν 3.000 πόδια πάνω από το έδαφος. «Οι παλαιότεροι χειριστές είχαν τη δυνατότητα, οι νεότεροι όμως δεν την έχουν», μας δηλώνει η ίδια πηγή, που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία της.


Το χρονικό της τραγωδίας


Τo ελικόπτερο προέβη σε βαριά αναγκαστική προσγείωση εντός του αεροδρομίου της Πάχης Μεγάρων, στις 11.49 στις 30 Ιουλίου. Σύμφωνα με επίσημες πηγές, σημειώθηκε μηχανική βλάβη στο ελικόπτερο την ώρα που πετούσε στα 3.000 πόδια.


Οι δύο άτυχοι χειριστές βρέθηκαν απανθρακωμένοι από το συνεργείο της πυροσβεστικής που εκλήθη για τον απεγκλωβισμό τους. Από το Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ) ανακοινώθηκε ότι το ελικόπτερο πραγματοποιούσε δοκιμαστική πτήση και είχε υποβληθεί σε προγραμματισμένη επιθεώρηση. Σε αυτό επέβαιναν ο κυβερνήτης του ελικοπτέρου ταγματάρχης (ΑΣ) Α.Δ. και ο συγκυβερνήτης αρχιλοχίας (ΑΣ) Κ.Γ.


Σύμφωνα με το ΓΕΣ, η προσγείωση του ελικοπτέρου ήταν βαριά, με αποτέλεσμα να προκληθεί φωτιά. Το ελικόπτερο ανήκε στην πρόσφατη παρτίδα που παρέλαβε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και είναι αμερικανικής κατασκευής της εταιρείας Boeing.


Η αντίδραση του κ.Βενιζέλου ήταν ακαριαία. Κήρυξε τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις, ενώ ο εισαγγελέας του Στρατοδικείου διέταξε ήδη προανάκριση και έχει κινηθεί η προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία για τη διερεύνηση των αιτίων του δυστυχήματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: